SEO Bullshit

Even doorbijten hoor:
 
Ik schrijf een blog over marketing. Marketing in Zaltbommel. Of reclame. Reclame in Zaltbommel dan welteverstaan. Reclame in de regio van den Bosch!  Ik ben eigenaar van een marketingbureau. Een marketing communicatiebureau. Of een marketingcommunicatiebureau. Net hoe je het wilt noemen. Of schrijven.

Wij zijn goed in reclame. Reclame maken voor bedrijven is een vak.  Reclame maken in o.a. (ho, onder andere) Zaltbommel en de Bommelerwaard is wat wij doen. Om goede reclame te maken is een marketingplan of een strategisch marketingplan aan te raden. Ons marketingbureau is goed in het maken van een marketingplan en de uitvoering daarvan. Om een marketingplan om te zetten naar goede reclame voor een bedrijf in Zaltbommel is een goed marketingbureau nodig. Of een goed marketingcommunicatiebureau...



Ben je het ook al beu? Wij wel. En volgens ons de bezoekers van jouw website ook. Het komt namelijk nogal eens voor dat websites gevuld worden met dergelijke teksten. Allemaal om de zoekmachines van Google te pleasen. Soms heb je nog ‘geluk’, dan wordt het niet op de homepage gezet, maar ergens in een subpagina verstopt. Pfioew! Lucky you!
 

Of het zit in de code verstopt. Of in de sitemap. ‘Ik wil bovenaan in Google’ was je opdracht naar je niet-zo-goede-webbouwer. Nou, dat zou men wel even regelen. En daar sta je dan. Bovenaan in Google. Met je website, bomvol met rukmateriaal. Met teksten zoals hierboven. Primaire zoekwoorden, secundaire, tertiaire, enzovoort. En natuurlijk moeten teksten op je site, maar vooral de techniek van je website zo ingericht worden dat ze eenvoudiger te traceren zijn voor de zoekmachines. Google is tenslotte een machine en geen mens, waar je tegen kunt praten en dingen kunt verduidelijken.
 

Maar als het daar nu bij bleef, dan zou ik me er nog niet half zo aan storen als nu het geval is. Want dat het nog veel gekker kan, blijkt wel uit het volgende voorbeeld. Laatst was ik de vindbaarheid van een van onze klanten aan het onderzoeken. Een makelaar. Dat deed ik door te Googelen. Uiteraard. In de nogal specifieke zoekterm die ik gebruikte (naam bedrijf – dienst – vestigingsplaats) kwam ik het bureau van de webbouwer tegen. Hoger dan de site van de klant zelf! Huh?! Ik zocht toch helemaal niet naar een webbouwer. Ik zocht een makelaar! Je kunt hier dan nog tegenin brengen dat Google mijn voorkeuren inmiddels kent. Ik zoek vaker naar webbouwers, online marketeers of marketingprofessionals. Maar dat was niet het geval. De webbouwer van de makelaar had nogal schaamteloos vooral zijn eigen bedrijf geplugd in de site van de klant (!!).  Zie je het voor je? Dat een aannemer een bedrijfspand bouwt en in het metselwerk even groot zijn eigen logo er in metselt?
 

‘Bovenaan in Google’ is wat Dirk betreft dan ook geen dienst die je kunt aanbieden. En het is een kwestie van tijd voordat Google haar robots zo geoptimaliseerd heeft dat ze ook hier weer wat tegen gevonden hebben. En nee, dat doen ze niet om jou of je webbouwer te plagen. Google heeft namelijk maar één belang: bezoekers de resultaten geven waar ze echt wat aan hebben. Als ik zoek op Google ben ik het meest tevreden over Google als zoekmachine als ze ook naar boven halen waar ik naar op zoek ben. Als dat is wat je aanbiedt als dienst, dan ben je volgens mij goed bezig.

 

De rest is SEO-bullshit. Trucjes om de zoekmachines te foppen. Waar het om gaat is dat er op je website staat waar je bezoeker naar op zoek is. Wat je product is. En waarom hij niet zonder kan. Of hoe jij de vraag van de klant aanpakt. Wat jij biedt aan service en waarom je de beste bent in je vak. Natuurlijk moet je online marketeer beschikken over kennis en trucs die ervoor zorgen dat jouw website goed gevonden wordt. En het liefst op pagina één van Google. Of in ieder geval boven die van je concurrent. Maar dan wel omdat jij de beste content hebt die de bezoeker écht verder helpt. 

Ik wil echte teksten!