Dirk Doet helpen! Bel 0418 84 11 27
Yarn & Yellow | Rebranding | 2025
’t Kloske was al jarenlang een begrip in Nederhemert. Een winkel waar je net zo goed terecht kon voor een pot verf als voor een goed gesprek. Maar de naam hield het verhaal klein. Ernst en Annet van Wijk zagen dat het tijd was voor de volgende stap. Ze klopten aan bij Dirk. En dat veranderde alles – zonder iets kwijt te raken.
“Mensen denken dat we klein zijn. Terwijl we iedere dag laten zien hoe groot we eigenlijk zijn. Kunnen jullie dat voelbaar maken?”
’t Kloske had een sterke reputatie – servicegericht, gastvrij en verrassend veelzijdig. Maar die kracht zat verstopt achter een naam die niet meer paste. Aan Dirk de taak om het bestaande vertrouwen te vertalen naar een merk dat zichtbaar, voelbaar en klaar voor de toekomst is. Zonder concessies aan karakter.
’t Kloske was geliefd, maar groeide uit zijn jasje. De naam riep het beeld op van een klein handwerkwinkeltje, terwijl de werkelijkheid veel rijker en veelzijdiger was. De uitdaging: het karakter behouden, maar de jas vernieuwen. Zonder afbreuk te doen aan de persoonlijke sfeer en vertrouwde uitstraling. Het merk moest groter durven denken – zonder zichzelf kwijt te raken.
We bouwen geen merken voor klanten. We bouwen merken van klanten. Als je goed genoeg luistert, vertelt het merk zichzelf.
Een nieuwe naam bedenken is makkelijk. Een merk bouwen dat voelt alsof het er altijd al was? Dat is Dirk-werk. We begonnen waar de meeste bureaus stoppen: bij de mensen.
In een serie sessies haalden we boven tafel wat klanten écht waarderen. De winkel bleek een sociaal kruispunt. Een plek waar je altijd méér vindt dan je zocht. Waar je struinen mag. Waar service geen belofte is, maar gedrag.
Het traject:
Yarn & Yellow is meer dan een naam. Het is een merk met een verhaal. Een belofte die klanten herkennen, voelen en delen.
Wat het opleverde:
Anton: (terugblikkend) “Het mooiste moment? Niet de presentatie van het logo. Maar toen een vaste klant tegen Annet zei: ‘Dit is nog steeds mijn winkel. Maar ineens snap ik ‘m beter.’ Toen wisten we: missie geslaagd.”
Annet: “Dat is precies wat we wilden. Dat mensen zich herkennen. Dat het klopt.”
Ernst: “En dat het niet alleen mooi is, maar ook werkt. Dat mensen blijven hangen. Letterlijk én figuurlijk.”
"Dirk heeft onze winkel niet veranderd, maar onthuld. Yarn & Yellow ís wie we zijn – eindelijk klopt het."
- Ernst van Wijk, eigenaar Yarn & Yellow
Yarn & Yellow