Dirk Doet helpen! Bel 0418 84 11 27
Als lokale ondernemer wil je natuurlijk lokaal goed zichtbaar zijn. Lees welke dingen je kunt doen om je zichtbaarheid te vergroten.
SEO staat Search Engine Optimalisation, oftewel je zichtbaarheid optimaliseren voor een zoekmachine zoals Google. Als Google weet waar je zit en wat je doet, dan gebruikt hij deze informatie om je te tonen aan mensen die Googlen op producten / diensten bij jou in de buurt. Dit is misschien wel het belangrijkste wat je kunt en moet doen. Een paar dingen die vallen onder lokale SEO:
Google My Business profiel
Dit is een absolute must voor elk bedrijf! Het zorgt ervoor dat je getoond wordt op Google Maps en geeft Google informatie over jouw bedrijf. Vul dit zo volledig mogelijk in. Het is gratis. Via je profiel kun je Google reviews verzamelen, nog een aanrader.
Structured data op je website
Deze is technisch, maar onmisbaar. Je kunt met deze codes verschillende informatie geven aan Google, zo ook je bedrijfsinformatie (schema “ LocalBusiness”). Voeg dit toe op elke relevante pagina van je website.
On-page optimalisatie
Op je website moet duidelijk staan waar je je bevindt. Zet lokale zoekwoorden op relevante plekken, pagina’s en in je Meta’s. Overdrijf niet, gebruik lokale zoekwoorden op een natuurlijke manier. Eventueel kun je ook aparte pagina’s maken voor specifieke locaties.
Het is belangrijk dat je bedrijf op andere plekken vermeld wordt. Denk aan lokale bedrijfsgidsen, op websites van partners, andere relevante websites. Hoe meer vermeldingen, hoe beter. Let op: zorg ervoor dat je NAP-gegevens overal consistent staan, zodat er geen verwarring ontstaat bij Google.
Een vermelding is goed, een link naar je website is beter. In een bedrijfsgids kun je vaak wel de link naar je website toevoegen. Op andere plekken moet je er een klein bedrag voor betalen. Mogelijk kun je een link ruilen met een bevriende ondernemer. Het aantal relevante linkjes naar je website is een belangrijke ranking factor.
Sponsoring kan goed bijdragen aan je lokale zichtbaarheid. Denk goed na wat je wel en niet doet. Een belangrijke vraag is of je met de sponsoring jouw doelgroep bereikt. En zo ja, zijn de kosten in verhouding met de mogelijke opbrengst? Dit is een lastige rekensom, maar het is goed om hierover na te denken. Het effect van sponsoring zie je vooral op lange termijn.
Als ondernemer ontkom je eigenlijk niet aan adverteren, zeker niet als je net begint. Het is een goede manier voor meer zichtbaarheid en er zijn veel verschillende mogelijkheden. Je kunt kiezen voor offline en/of online. Offline mogelijkheden zijn bijvoorbeeld flyers, billboards of een lokale krant zoals de Bommelerwaardgids. Online kun je denken aan adverteren in Google of social advertising. Beide zijn zeer krachtige instrumenten die je heel gericht kunt instellen. Perfect voor een lokale doelgroep en geschikt voor een klein budget.
Onderschat de kracht niet van mond-tot-mondreclame. Zeker voor een ondernemer met een lokale doelgroep. Het zijn de beste en slechtste reviews voor je bedrijf. Aanbevelingen van vrienden worden als zeer betrouwbaar ervaren. Een mindere ervaring wordt vaak meerdere keren doorverteld, dat wil je niet. Zorg voor een goede naam en maak van klanten ambassadeurs. Dat is de beste reclame die je kunt hebben.
Maak het verschil met bovenstaande punten. Hulp nodig of een vraag? Kom langs voor een kop koffie op ons kantoor in Zaltbommel.
;)