window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-EX2R5S7SHV');
Menu

Dat tettert maar door

Stop!

Kun je eens stoppen met ratelen joh?!

Dat communicatie belangrijk is, dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen. Ik bedoel, ik ben niet vies van open deuren intrappen enzo, maar in deze sponning zít niet eens meer een deur, zo ver open staat ‘ie.

Levelen

Wat wél interessant is om te vertellen, dus dat doe ik hierbij dan ook, is hoe belangrijk het is om elkaars taal te spreken. Om te ‘levelen’, zogezegd. Dat helpt als je in een ander land op vakantie bent en je wil een biertje bestellen of vragen waar de dichtstbijzijnde wc is, maar het helpt ook (sterker nog: het is onmisbaar) wanneer je communiceert met je doelgroep.

Valkuil

Veel bedrijven trappen in deze valkuil: zoveel mogelijk vertellen in één keer.

Wie ze zijn: oké.

Wat ze doen, soit.

Waar ze voor staan: tuurlijk!

Maar daarop volgen vaak ook alle mitsen, maren, uitzonderingen, URL’s en weet-ik-veel-welke-extra’s nog meer.

Alles moet dan op, bijvoorbeeld, een flyer gepropt worden. WANT ALLES IS BELANGRIJK!!

Denken ze.

Spandoek

Een mooi voorbeeld hiervan is: spandoeken langs de snelweg.

Stel, we gaan er even vanuit dat je je netjes aan de maximumsnelheid houdt (want dat doen we natuurlijk allemaal) (toch?), hoe lang heb je dan de tijd om de informatie op dat spandoek daadwerkelijk tot je te nemen?

Een paar seconden, hooguit. En dan schat ik het nog ruim in.

Evenement

Stel dat jij, als ondernemer, van plan bent om een evenement te organiseren. Je maakt dit wereldkundig met onder andere een spandoek langs de snelweg! Dit heugelijke feit moet blijven hangen bij iedereen die langs komt rijden, nietwaar? 

Wat moet er dan blijven hangen bij je lezer, vind jij?

BAM

Ik kop ‘m effe in: de naam van het evenement (lijkt me handig) en de datum (lijkt me ook handig).

En BAM, dat waren dan die paar seconden. Je zit alweer naar het volgende bord te kijken, of je ligt alweer tierend over je stuur heen omdat de bestuurder voor je zijn leesbril er even bij moest pakken.

Ik bedoel maar: ga er maar rustig vanuit dat het feit dat jij glutenvrij bier schenkt of dat er geen mensen op Crocs naar binnen mogen (ik noem maar twee dwarsstraten) niet meer wordt geregistreerd.

Zeven contactmomenten

Over het algemeen nemen we in de marketing aan dat er zo’n zeven contactmomenten nodig zijn om over te gaan tot een koop.

Laten we die bij dit specifieke voorbeeld eens in kaart brengen.

De contactmomenten kunnen we grofweg zo weergeven: spandoek langs de snelweg. Er is een naam, er is een datum. Er is misschien wel nieuwsgierigheid. Check. Vervolgens staat er een stuk in de krant over jouw evenement. Hey, grappig, waar kwam ik die naam toch eerder tegen… eens even lezen.

URL

Bij dat stuk in de krant staat natuurlijk ook een URL vermeld: iets als www.echteenheelgeweldigevenementditmagjenietmissen.nl, ik noem maar iets.

(En even tussendoor: denk jij dat het zin zou hebben gehad om dit op je spandoek langs die snelweg te zetten? Nee hè? Dacht ik ook).

Vervolgens gaat je potentiële evenementbezoeker natuurlijk boodschapjes doen bij de plaatselijke super, en wat denk je: daar hangt een poster van jouw echt heel geweldige evenement dat hij niet mag missen. Wow! Er is zelfs ook iets te doen voor de kinderen.

Kortom: de hele communicatie over jouw evenement verzamelt je doelgroep bij elkaar in verschillende contactmomenten.

De volgende stap is natuurlijk: conversie. Jouw bezoeker heeft inmiddels, onbewust, zo vaak de naam van jouw evenement gezien, dat zaadje is geplant, het plantje is gaan groeien, jouw bezoeker weet: dit evenement, daar wil ik bij zijn! Of, nou ja, jouw bezoeker denkt; stel dat het me uitkomt, dan wil ik daar best bij zijn.

Het enige dat er nu eigenlijk nog moet gebeuren, zijn de bezwaren wegnemen. 

Waar haal ik tickets vandaan? Warempel. Er komt een geadverteerd bericht voorbij op social media, helemaal toegespitst op de doelgroep waar jouw inmiddels best-wel-nieuwsgierige-bezoeker toe behoort. En wat denk je? Er zit gewoon een knop bij: Bestel hier je tickets. 

Kort. Samenvatting. Hetzelfde, maar dan heel snel.

Dus, wat wil je communiceren? Welke boodschap wil je overbrengen? Kies niet voor Alles, maar voor een kernboodschap: kort maar krachtig. Maak die vervolgens zo groot mogelijk. Zoals dit:

‘GEWELDIG EVENEMENT, 12 augustus!’

Zorg dat je je doelgroep kent. Dat je hun taal spreekt. Verplaats je in ze. Wat ze doen wanneer ze je zien. Wat ze bezighoudt wanneer jij ze komt 'lastig vallen'. 

Zoals op de snelweg:

Wat doet mijn doelgroep dan? Rijden.

Wat willen ze op dit moment? 

Nou, níet lezen in elk geval. Want ze zijn druk. Met rijden.

En pas daar je informatie op aan. 

Koek

Wat wij vaak toepassen is: neem een persoon in gedachten die symbool staat voor jouw doelgroep. Dat kan een persoon zijn die je al kent, maar ook iemand die je bij elkaar fantaseert. Wie is die persoon? Hoe ziet hij of zij eruit? Op welke manier en in welke vorm zou je die persoon vertellen wat je wil vertellen?

Zo kom je er ook meteen mooi achter of het je lukt om goed over te brengen wat je in je hoofd hebt. Want daarbinnen kan het allemaal goed helder zijn, maar het daarna duidelijk de wereld in slingeren, dat is soms heel andere koek.

Funnel

De tijd dat je jouw doelgroep kunt boeien is super kort. Wees zuinig met je contactmomenten. Kies per middel wat je wil vertellen. In een mailing kun je veeeeeeeeeeeeel meer kwijt dan in een spandoek langs de snelweg. 

Een klant van me zei vorige week: ik lees jouw mailing altijd, maar hij is wel lang. 

Vervolgens kan hij tot in detail opnoemen hoe ik mijn mailings afsloot. Hé, je snapt hem hè.

Zorg voor een goeie funnel. Blijf relevant. Want that is where the magic happens.

Wil je meer weten over hoe je je doelgroep helder krijgt? Over hoe je vervolgens met die doelgroep communiceert? Over hoe je nou je korte kernboodschap kiest? Of over het lekker inrichten van een funnel?

Klik hier om er werk van te maken

Nee, ik doe nog even lekker niks