window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'G-EX2R5S7SHV');
Menu

Dirk Doet helpen! Bel 0418 84 11 27

Social media

trends 2026

Ja mensen, daar zijn we dan. In 2026. Nieuwe ronde, nieuwe kansen, maar ook nieuwe trends!

Let's talk about social media

Social media is een vraagstuk op zich. Het verandert met de dag en met de komst van AI en steeds nieuwe algoritmes wordt het alleen maar uitdagender. Maar hé, dat maakt het voor ons als social-media-junkies juist leuk.

Uiteraard hebben we ons vastgebeten in de ontwikkelingen van 2025 en gekeken naar wat in 2026 belangrijker dan ooit gaat zijn. Dit doen we op basis van onze eigen kennis en verwachtingen. Die delen we graag met jullie.

Inhoud die ertoe doet

Weet wat je deelt op social media. Tegenwoordig bepaalt de inhoud van je berichten het bereik. Het is niet meer zo dat een standaard post automatisch in de tijdlijn van je doelgroep verschijnt. Sterker nog: vaak gebeurt het tegenovergestelde.

En ja, dat komt door de algoritmes. Die kijken niet alleen naar conversie zoals likes en shares, maar vooral naar de boodschap zelf. Ze kunnen steeds beter bepalen of de content die je deelt aansluit bij wat de doelgroep zoekt. Wat je dus kunt doen, is je focussen op de pijnpunten van je doelgroep en daar een oplossing tegenover zetten. Hoe beter je begrijpt hoe zij denken, hoe beter je ze bereikt.

Zie hoe wij dit doen voor Fysiotherapie de Statie:

Keep it real!

Gelikte video’s werken steeds minder op social media. Prima voor je website, maar op socials zoeken mensen met de komst van AI juist naar echte content. Hiermee bedoelen we rauwe, spontane video’s met minimale editing.

Wij raden daarom aan om een persoon in beeld te brengen. Zo ontstaat er een band met je volgers.

Zie hoe wij dit hebben gedaan voor Bas van Genderen:

MAND
More attention needed!

Wij mensen zijn mega kritisch geworden in het consumeren van content. “Alle tijd van de wereld” bestaat niet meer.

Herken je het zelf? Als je in een video de eerste seconden niet wordt getriggerd, dan is het saai, duurt het te lang en swipe je weg.

Daarom is het belangrijk om op social media korte video’s te plaatsen met veel cuts. Dit verhoogt de attentiewaarde. Hierdoor kun je ook beter inspelen op die eerste drie seconden. Begin met een hook en kies één duidelijke boodschap.

 

Geen Google, geen Bing, maar…

Social media worden tegenwoordig gebruikt als zoekmachine. En daarom is belangrijk om in je boodschap natuurlijke zoekwoorden toe te voegen. Gebruik deze in je tekst en plaats ze ook duidelijk in beeld. Ook kun je je biografie optimaliseren. Dit helpt bij SEO-optimalisatie.

 

Organisch plaatsen belangrijker dan ooit

Waar Google jarenlang dé plek was om producten te zoeken of informatie te vinden, worden AI-bots zoals ChatGPT en andere AI-modellen hier steeds vaker voor gebruikt. Deze modellen halen hun informatie uit actuele en betrouwbare bronnen, waaronder organische social media berichten. 

Tip: maak gebruik van inhakers & humor voor afwisseling in je content. Zie hoe wij dit doen voor Van Kessel Fruit:

Moraal van het verhaal
Creativiteit en strategie zijn het allerbelangrijkste!

Social media vragen tegenwoordig meer tijd, creativiteit en strategie dan vroeger (lees: het is geen plaatje-praatje meer). We snappen dat dit lastig kan zijn of dat je niet goed weet hoe je dit moet aanvliegen. Heb je het gevoel dat hier meer uit te halen valt? Dan weet je ons te vinden!

Bel met contentmarketeer Eline