Van der Nat | Magazine | 2025
Toen Van der Nat 55 jaar bestond, wilden ze daar iets mee doen. Geen standaard taart met logo of LinkedIn-post met confetti-emoji’s. Nee, iets blijvends. Iets echts. Dus kwamen wij met het idee voor Zest: een magazine vol persoonlijke verhalen van klanten. Want als je 55 jaar bestaat, zegt dat iets over wie je bent én over wie je helpt.
“We bestaan 55 jaar. Kunnen jullie daar iets mee?”
Van die vraag kregen wij kriebels – van de goeie soort. Want Van der Nat heeft geen klanten. Ze hebben relaties. Vertrouwen dat generaties meegaat. Dat verdient meer dan een campagne. Dat verdient een verhaal.
Onze samenwerking met Van der Nat gaat ver terug. Wat begon met een huisstijl-touch-up, groeide uit tot een jaarrond marketingpartnerschap. We hielpen bij het opzetten van campagnes, dachten mee over online zichtbaarheid, ontwikkelden content die aansloeg.
Bijzondere mensen, echte verhalen.
We begonnen bij de essentie: wie is Van der Nat écht? Die kern gaven we vorm in het concept ‘Bijzondere mensen, echte verhalen’. Het jubileum werd de aanleiding, maar de verhalen kwamen van de mensen. Klanten die al generaties lang met Van der Nat werken. Ondernemers die aan een half woord genoeg hebben. Gezinnen die zich thuis voelen bij een kantoor dat ze kennen als hun eigen broekzak. Hun verhalen vormden de rode draad in wat uiteindelijk Zest werd: een magazine dat de essentie van Van der Nat vangt zonder het ooit letterlijk te hoeven uitleggen.
Op de afbeelding oprichter Jan van der Nat (1935-2024) en zijn zoon en opvolger Joost-Jan van der Nat
We spraken met klanten, schreven hun verhalen op zoals ze echt zijn – met rafelrandjes, emotie en herkenning. Lieten een fotograaf binnenkijken op momenten die er toe doen. En gaven het eindresultaat vorm in iets tastbaars, iets dat blijft. Zest werd een gesprek op papier. Een manier om te laten zien waar het bedrijf voor staat, zonder dat het over henzelf hoeft te gaan.
Samen met Joost-Jan selecteerden we een aantal karakteristieke klanten. Mensen die het verhaal van Van der Nat konden vertellen, zonder dat het over Van der Nat ging. Indringende fotografie. Echte interviews. Geen glad marketingpraatje, maar authentiek, met aandacht. Van idee tot eindredactie, van fotografie tot drukwerk, alles in de capabele handen van Dirk.
Zest is ons jaarlijkse ankerpunt geworden. Geen project, maar een vanzelfsprekend moment van verbinding.
Een gesprek op papier.
Zest is een merkverhaal in print, elk jaar scherper. Klanten herkennen zich. Medewerkers delen het trots. Nieuwe klanten voelen zich welkom.
Dit is geen marketingcampagne. Dit is merkbouw op papier.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Anton - Creative Director en Eigenaar - in gesprek met Joost-Jan over avontuur, lef en vertrouwen.
Anton:
“Dus, Joost-Jan… hoe heb jij onze samenwerking voor dit project eigenlijk ervaren?”
Joost-Jan (grijnst):
“Ik dacht: we maken gewoon een magazine. Maar nee hoor. Jullie kwamen binnen met verhalen, met ideeën, met camera’s. En ik zat ineens in m’n eigen klantverhaal.”
Anton:
“En tóch ging je overstag?”
Joost-Jan:
“Met tegenzin, ja. Maar alleen omdat het klopte. Zest is geen project meer, het is een ijkpunt geworden. Voor ons, voor klanten, voor iedereen die ons verhaal wil snappen zonder dat we het hoeven uit te leggen.”
Anton:
“Dat was precies het idee. We wilden iets maken dat blijft hangen. Geen saus, maar fundament.”
Joost-Jan:
“Nou, missie geslaagd dan. Ik kijk elk jaar uit naar de volgende editie. En ik ben niet de enige.
Ik verzeker je van goede raad: Bel Dirk. Maar alleen als je écht iets wilt neerzetten. Als je niet bang bent om anders te denken en dingen gewoon te laten werken.
Zest is ons jaarlijkse ankerpunt geworden. Geen project, maar een vanzelfsprekend moment van verbinding.
“Wat een teleurstelling. Je denkt: laat ik mijn marketing overlaten aan professionals – en dan kom je uit bij Dirk Doet. Nou, succes ermee. Binnen no-time zat ik met een glas wijn op de bank, terwijl zij alles uit handen namen...” Aldus Joost-Jan van der Nat, met tegenzin tevreden klant. Bel Dirk, maar alleen als je écht iets wil neerzetten.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
"Dirk heeft een fantastisch magazine ontwikkeld. Van A tot Z alles geregeld. Super tevreden mee."
- Joost-Jan van der Nat
Van der Nat