Adverteren kost bakken met geld. Toch?

‘Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg!’


 
Je kent die uitspraak vast wel. En het vervelende van die spreuken en citaten is; er valt geen speld tussen te krijgen. Iedereen is het er mee eens, maar de praktijk valt vaak zo tegen. Neem nou je advertentiebeleid.
 
Ik kijk elke week de kranten na op alle advertenties. Sorry, ik ben een vakidioot. Het is soms onthutsend hoeveel werk bedrijven maken van het adverteren. Of beter gezegd: hoe weinig werk. Bijna wekelijks dezelfde advertentie, dezelfde aanbiedingen, soms wekenlang op rij zelfs dezelfde spelfouten!! Ik heb er een sport van gemaakt om ze te ontdekken. En namen noemen lijkt me niet noodzakelijk om m’n punt te maken in deze blog.
 
Wat natuurlijk kan: misschien maak ik me er druk om, maar is de adverteerder zelf dik tevreden. De ervaring leert echter dat wanneer we met bedrijven praten vaak het tegendeel waar blijkt te zijn. Het is een kostenpost die geaccepteerd wordt.

“We moeten er iets mee doen, maar….”
 


Alles heeft een maar. Geen tijd, geen inspiratie, enzovoort. Adverteren kost bedrijven vooral veel geld, zo vindt het merendeel. Toch wordt er nog steeds massaal geadverteerd in diverse media. Offline, maar ook online. Maar niets is zo frustrerend als een advertentiecampagne die niet doet waarvoor hij bedoelt was.
 
Adverteren werkt echter wel degelijk! Maar daag jezelf nu eens uit. Wie wil je bereiken met wat? Het antwoord op die vraag; daar ligt het geheim van een goede advertentiecampagne. Geen tijd? Geen zin? Geen inspiratie? Zorg dan eens dat het geld wat je er linksom of rechtsom tóch aan uitgeeft, ook goed besteedt wordt. Dat adverteren wel gaat werken. En dat het niet langer geld kost, maar dat het investeringen zijn voor nieuw werk. Nieuwe klanten.
 
Want ja, als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Toch?
 
Zullen we even bellen? Een bakkie doen? Dat kost je niks. Maar levert je gegarandeerd een hele hoop inspiratie op. En misschien wel een écht goede advertentiecampagne.
 
  
Ik wil adverteren met rendement!